Ny ledelse sætter kursen: Medlemmer i centrum og Kolonihaveforbundet på landkortet

Af Nanett Paameyer Winkler – Kommunikationschef |

Karsten Kehlet, formand, og Dan Frimark, sekretariatsleder, er duoen, der har sat sig i førersædet for Kolonihaveforbundet. De vil arbejde for at samle organisationen, så den kan stå stærkere, både når det gælder medlemmernes rettigheder og den bæredygtige tankegang om livet i en kolonihave.

”Vi skal til enhver tid have medlemmernes interesser og vilkår i centrum”, siger Karsten Kehlet med et målrettet blik i øjnene, da han bliver spurgt om, hvad hans fornemmeste opgave bliver som formand.

Han blev valgt ved forbundets seneste kongres i september 2022, og med erfaring som både distriktschef for et olieselskab, mangeårig konsulent og senest 26 år som selvstændig i et reklamebureau er der ikke langt fra tanke til handling. Det tager han med sig ind i forbundet som en styrke, hvor der er mange vigtige dagsordner og stemmer at lytte til. ”Jeg vil arbejde for at samle organisationen, så vi kan tale med fælles stemme og få ting gjort”, siger Karsten.

“Når du køber et kolonihavehus, så køber du dig ind i et fællesskab. Det kan noget særligt, og det skal vi ikke glemme.”

– Dan Frimark, sekretariatsleder

Man skal vide, hvem Kolonihaveforbundet er

Karsten nævner også, at det er afgørende at få Kolonihaveforbundet frem i første række, og Dan Frimark stemmer i, når det handler om Kolonihaveforbundets behov for synlighed. Dan er uddannet jurist og har tidligere arbejdet i Andel Energi og Coop, der ligesom forbundet er medlemsorganisationer. Han påpeger, at Kolonihaveforbundet med 40.000 medlemmer og knap 400 haveforeninger i hele landet kan påvirke agendaer, have indflydelse og være en attraktiv samarbejdspartner.

Partnerskaber for bæredygtig forandring

Konkret har Karsten og Dan besluttet, at partnerskaber netop skal være med til at sætte forbundet på landkortet og give medlemmer mest mulig værdi. Gennem projektet ’Bæredygtige Kolonihaver’ skal udvalgte partnerskaber udfolde en række bæredygtige aktiviteter, der skal inspirere og være til gavn for kolonihaver og foreninger i hele landet.

Partnerskaberne skal være med til at styrke fagligheden i projektet og afsøge fælles tiltag i haveforeninger inden for bl.a. grøn energi og biodiversitet. ”Vi vil gerne være ambitiøse på den her dagsorden, og for os er der en naturlig sammenhæng mellem en kolonihave og bæredygtighed. Som kolonihavelejer tilvælger man et fritidsliv tæt på naturen, og samtidig melder man sig ind i et fællesskab i en haveforening. Det trækker tråde til både grønne og sociale temaer, når vi taler bæredygtighed”, siger Dan om projektet og forbundets strategiske arbejde med bæredygtighed.

Partnerskaberne er i dette forår under udvikling, og projektet kører frem til sommeren 2024.

Kolonihaveloven er topprioritet

Karsten og Dan har fra deres første dag på jobbet også haft fokus på en kommende ændring i kolonihaveloven, som blev varslet første gang i foråret 2022. Omdrejningspunktet for loven er ulovlig helårsbeboelse og ulovligt byggeri i kolonihaveforeninger. ”Vi følger udviklingen tæt, da det er en lov, der vil påvirke vores medlemmer og den enkelte kolonihavebruger direkte”, siger Dan.

Både Karsten og Dan påpeger, at det er en vigtig dagsorden at arbejde med, selvom det er et svært område, hvor der har været et fravær af kontrol fra myndighedernes side. ”Vi er glade for, at politikerne vil lovgive på et område, hvor der ikke er nogen nemme løsninger. Vi synes, at en have mest er et åndehul i fritiden og ikke til helårsbeboelse. Samtidig kan det ikke være rigtigt, at det er frivillige mennesker, der skal føre tilsyn med deres naboer. Derfor hilser vi lovgivningen velkommen og særligt, at tilsynskravet ligger hos kommuner”, siger Karsten.

“Kald mig old school, men jeg vil arbejde for, at kolonihaven er oasen i de solrige måneder, hvor du har et lille hyggeligt hus, grøntsagshaven og fællesskabet.”

– Karsten Kehlet, formand

Fokus på at sikre medlemmernes grund

”Vi er ikke altid så gode til at fortælle, hvad vi gør, men en af vores lidt usynlige kerneopgaver er at sikre, at kolonihaverne kan beholde deres plads i landskabet”, siger Dan.

Kolonihaver ligger ofte på attraktive grunde i og uden for byer, og kommuner har ikke altid haveforeningernes interesse for øje. ”Kommunerne presser på ved at ændre lokalplaner, og det kan gøre livet surt for kolonihaverne. Derfor er vi i god og tæt dialog med dem og Naturstyrelsen, så vi nu og i fremtiden kan sikre de bedste kontrakter og vilkår. På den måde er vi med til at sørge for, at kolonihaverne kan forblive der, hvor de er i dag”, fortæller Dan.

Hvor er Kolonihaveforbundet om 10 år?

Med kolonihaveloven og bæredygtighed som bagtæppe ønsker både Karsten og Dan, at forbundet kan holde fast i den oprindelige kolonihavetankegang. De ser en fremtid for sig, hvor kolonihaven er et samlende fristed til alle slags pengepunge. Det bygger på en mere enkel og mindre ressourcekrævende livsstil, som der vil blive brug for i fremtiden:

”Kald mig old school, men jeg vil arbejde for, at kolonihaven er oasen i de solrige måneder, hvor du har et lille hyggeligt hus, grøntsagshaven og fællesskabet”, siger Karsten.

Dan ser, at fællesskabet og foreningslivet netop er forskellen på en kolonihave og et sommerhus: ”Når du køber et kolonihavehus, så køber du dig ind i et fællesskab. Det kan noget særligt, og det skal vi ikke glemme.”

Se også