Terrasse,højbed,kolonihave,vild med vilje

Bestyrelse uddeler vilde blomsterfrø i deres haveforening

Af Maria Christensen – Konsulent – Hansen & Ersbøll Agenda |

Bæredygtighed i haven handler blandt andet om at skabe rum for flere planter og dyr. I haveforeningen Jørgen Berthelsens Minde har bestyrelsen uddelt gratis, vilde blomsterfrø til medlemmerne for at give biodiversitet og mangfoldighed en hjælpende hånd.

Alis Kristensen fik en idé i april. Hun er gartner og var på daværende tidspunkt i bestyrelsen i haveforeningen Jørgen Berthelsens Minde. Derfor var det nærliggende for hende at skabe bedre forhold for dyre- og plantelivet i kolonihaverne:

”Kolonihaver kan være med til at fremme biodiversitet, og her tænker jeg især på sommerfugle, insekter og bier, som er med til at fjerne skadedyr og til at bestøve træer og buske”, fortæller Alis Kristensen.

Derfor tog hun initiativ til, at bestyrelsen kunne uddele blomsterfrø gratis til alle medlemmer, som havde lyst til få havemorgenfrue, sommeradonis og akeleje i haven. Bestyrelsen greb ideen og Kim Bønlykke, næstformand i foreningen, mener, at initiativet kan gøre haver mere naturvenlige:

”Ved at gøre plads til vilde blomster, kan man hjælpe naturen på vej og gøre sig umage for dyrelivet i haven. Hvis vi tænker i fødekæder, så kan de vilde blomster tiltrække flere insekter, som kan tiltrække fugle osv.”

20 haver tog imod blomsterfrø og gartnerråd fra Alis

Bestyrelsen gav haverne muligheden for at få dækket op til 10m2 jord med blomsterfrø. 20 ud af 172 haver takkede ja til tilbuddet, og det blev gjort til en festlighed, da de skulle modtage de vilde blomsterfrø. Med et kamerahold fra TV2 i ryggen, der ved at lave en serie om foreningen, besøgte Kim og Alis de 20 haver:

”Alis havde pakket frøene i nogle rigtig flotte poser, og så vi var rundt og sige goddag i haverne. Med hendes baggrund var vi sikret succes. Som tidligere gartner kunne Alis nemlig vejlede og vise medlemmerne, hvordan frøene skulle sås. Hun havde også købt frøene, så de passede til vores jordbund”, fortæller Kim Bønlykke.

Vilde blomster i have 88B

Nogle af dem, som fik blomsterfrø, var Rasmus og Tea i have nr. 88B. De tog imod frøene, fordi de gerne ville støtte fællesskabet i foreningen og fremme biodiversitet. Nu står de vilde blomster i fuldt flor i deres have: ”Vi har ladet hele vores højbed stå med vildtblandingen, og vi synes, at det ser sjovt, vildt og frodigt ud”, fortæller Rasmus Konnerup.

”Med de her blomsterbede kan vi vise andre, at det at lave en vild have ikke bare er at lade stå til. For mig er ’vildt med vilje’ ikke bare at lade tingene gro – det er for let købt. Det handler om at gøre en indsats og samarbejde med naturen i stedet for at bekæmpe den.”

Kim Bønlykke

Rasmus og Tea betegner deres have som en friseret, engelsk have, og de har tidligere haft svært ved at få det vilde til at passe ind. For dem har frøblandingen været med at ændre på ideen om den vilde have:

”Før forbandt vi kulturen omkring ’vildt med vilje’ en smule med dovenskab og lidt mindre med fokus på, hvad der egentlig kommer op. Nu har vi fundet en måde at passe det ind på, og vi faktisk meget tilfredse. Vildtblandingen er med til at sætte fokus på, at man skal huske at så nogen hjemmehørende arter og lade være med at gøde alting”, siger Rasmus Konnerup.

Kim tænker også, at initiativet kan være med til at ændre forståelsen af en vild have:

Plads til alle kulturer – også den bæredygtige

Kim går op i, at der skal være plads til alle i haveforeningen. Han hylder forskellighed og mener, at man skal glæde sig over, at andres have kan se anderledes ud end ens egen:

”En pæn have er noget, der virkelig kan diskuteres. Jeg synes, at den have, hvor tingene vokser lidt vildt, men bliver trimmet lidt, kan være lige så smukt som den, hvor der er sort jord og præcis 1,5 meter mellem hver staude. Det har hver sin æstetik. Det vigtigste er, at dem, der har haven, er glade for at være der”, konkluderer han.

Samtidig ser han, at bestyrelser har en god mulighed for at inspirere til nye kulturer i kolonihaven – deriblandt de bæredygtige ideer:

”Det er bestyrelsens ansvar at skabe fællesskab og beskytte kolonihavebevægelsen. At beskytte er også at give plads til nye ideer og stå på mål for nye værdier. Selvom bæredygtighed i virkeligheden ikke burde være en ny ide, så er det jo lidt en ny ide, som skal have lov til at vokse og gro i foreningen.”

Kim og hans bestyrelse har planer om at gentage succesen med at plante vilde blomster til næste år og de håber, at endnu flere har lyst til at være med til den tid. Samtidig håber han, at deres initiativ kan skabe ringe i vandet:

”20 haver ved os er en lille forandring, men hvis vi kan inspirere 20 haver i 20 andre haveforeninger, så er det jo lige pludselig rigtig mange insekter, der har et sted at bo.”