Vinter i nyttehaven

Af Bettina Gram & Mette Esmark, forfattere og nyttehaveentusiaster |
Fotos: Henrik Vering

I vintermånederne er der ikke meget praktisk arbejde i haven. I ventetiden på lysere tider og lunere vejr kan man starte med at planlægge den kommende sæson. Hvilke afgrøder vil man dyrke, og hvor skal de placeres? Ved at tegne en haveplan får man både overblik over afgrøder samt hvilke frø og planter, der skal indkøbes.

En haveplan kan hjælpe med at sikre, at man får lavet sædskifte. Det er nemlig en god idé at flytte rundt på afgrøder, så kartoflerne ikke gror i samme bed år efter år.

Hvis man planter afgrøder af samme type plantefamilie det samme sted hvert år, kan bakterier, skadedyr og nogle svampetyper nemt overføres til næste års grøntsager. Samtidig bliver jorden udpint og mister næring. Sædskifte er et gammelt dyrkningsprincip blandt landmænd og havefolk.

”Når en af os får en idé, går vi hen og tegner og farvelægger det sted i haven, vi gerne vil sætte en bestemt afgrøde næste år.”

– Karin

Tegner næste sæsons haveplan

Om vinteren går ægteparret Karin Vilien og Tom Krieger fra Østerbro i København i gang med at planlægge næste års havesæson. De har haft nyttehave i N/F Sundvænget på Amager siden 2017 og er begge pensionerede lærere.

Som hjælp til planlægningen tager de deres havebog med tegninger og fotos af haven igennem alle sæsoner frem. Så begynder de i tæt samarbejde at tegne næste sæsons køkkenhave, mens de evaluerer den afsluttede sæson: Hvad gik godt, og hvad gik mindre godt? Hvilke afgrøder vil vi satse på i det kommende år?

Haveplanen ligger altid fremme på bordet hjemme hos ægteparret i vintermånederne. De arbejder løbende og skiftevis på planen lige indtil foråret.

”På tegneblokken har vi tegnet havens rammer. Når en af os får en idé, går vi hen og tegner og farvelægger det sted i haven, vi gerne vil sætte en bestemt afgrøde næste år. Vi tegner fx kål, tomatplanter, rødbeder og andre grøntsager på tegningen, hvor vi synes, de skal sættes i haven,” fortæller Karin, som viser en mappe med smukt farvelagte havetegninger frem.

Havetegningerne hjælper parret med at planlægge næste års køkkenhave og viser, hvor de tidligere har plantet afgrøder.

Havens udvikling måned for måned

Men havetegningerne er ikke blot en kreativ og hyggelig aktivitet for parret. Tegningerne har flere funktioner, forklarer Tom: ”Når vi sammenligner tegningerne, kan vi hurtigt se, hvor vi har sat de forskellige grøntsager sidste år. På den måde sørger vi for, at vi ikke sætter de samme afgrøder de samme steder år efter år,” fortæller han, mens Karin supplerer: ”Planerne holder dog aldrig helt i virkeligheden. Så laver vi måske en række mere eller flytter lidt om på nogle grøntsager.” Efter hver sæson skriver de i havebogen, hvad der er gået godt og mindre godt – og hvorfor de tror, at det gik, som det gik med udgangspunkt i fx nedbør og temperaturforhold.

Det er en stor fornøjelse for parret at udtænke og illustrere deres haveplan i den mørke vintertid. Samtidig er det en god måde for dem at forberede sig til foråret og den nye havesæson.

’Havebogen’ kalder Karin og Tom deres mappe med omhyggeligt farvelagte tegninger af haveplaner igennem sæsonerne.

Læs mere om Karin og Tom

Karin og Tom fortæller deres historie (her bragt i en forkortet udgave) i bogen ”Nyttehaven – fortællinger fra den økologiske byhave”, som er skrevet af artiklens forfattere og udgivet af Muusmann Forlag, 2023 (249 sider).