Nyttehave, mennesker, blomster

Nye forsamlingsregler for generalforsamlinger

Af Iben Sandra Svensson |

Danmark er i fuld sving med at genåbne. Vi har tidligere skrevet om vigtige datoer for, hvornår forsamlingsforbuddet mindskes. De gældende regler er stadig aktuelle, men nu er der kommet særlige regler, der supplerer de gældende.

Forsamlinger uden krav

Fra 11. juni hæves forsamlingsloftet til 100 personer indendørs og ophæves samtidig for udendørs forsamlinger. Er I en forening med maksimum 100 medlemmer, kan I altså afholde generalforsamling indendørs, uden at der er krav om mundbind og negativ coronatest/coronapas.

Større, siddende forsamlinger – både ude og inde

De nye regler for ”siddende forsamlinger” betyder, at I nu kan være forsamlet op til 1000 personer, hvis I er inddelt i sektioner af 500 personer. Vi kan derfor se, at det er muligt for stort set alle vores haveforeninger at afholde generalforsamlinger.

Hvis I er en større haveforening, der ønsker at afholde jeres generalforsamling udendørs, gælder de samme regler beskrevet under “krav til siddende forsamlinger” som for dem, der afholder generalforsamlingen indendørs. Se evt. første bullet i denne aftale.

Krav til lokalet

Der er nu blevet åbnet op for, at I kan bruge egne lokaler til at udøve foreningsaktiviteter såsom generalforsamlinger. Kravet er blot, at I afholder arrangementet i overensstemmelse med de særskilte regler og retningslinjer for konferencer og møder på Erhvervsministeriets område. Læs om de særskilte regler herunder.

Krav til siddende forsamlinger

Hvis I overvejer at afholde de fysiske generalforsamlinger, er der en række krav, I skal opfylde.

Andre nyheder